Ülo Ennuste Economics

papers and articles in wordpress

Koening-Wagener’i filigraansemaid teoreeme kapitalitulude suboptimaalse maksustamise kahjulikkusest

Koening-Wagener’i filigraansemaid teoreeme kapitalitulude suboptimaalse maksustamise kahjulikkusest  rahvuslikule sotsiaalmajanduslikule heaolule*

Maksuteoreetiline täiendav filigraansus seisneb eelkõige adekvaatselt kapitali ning tööjõu faktorite maksuerisuste sotsiaalse ebaõiguslikkuse mõjude ilmutatud arvestamises rahvusliku sotsiaal-majandusliku heaolu tasemele. Autorid täppisteaduslikult tõestavad et taoline mudeli adekvaatne laiendamine nt põhimõtteliselt välistab kapitalikasumi maksuvabastuse ehk 0-kasumimaksu rakendused. Sissejuhatusese lk 193 nt matemaatiliselt rangelt abstraktselt tõestatult põhimõtteliselt väidab:

„First, capital income will never be exempted from taxation. Already with the slightest concern for tax equity a zero tax

rate on capital income ceases to be desirable, irrespectively of whether equity concerns impact on work incentives or “only”

on well-being. Second, and more surprising, stronger concerns for tax equity may indeed lead to a higher level of labour

taxation. One reason is that equity concerns may drive the economy onto the decreasing part of the partial Laffer curve for

the capital income tax – a situation that would never occur in a standard framework of taxation. Another reason is that

government finance via capital income taxes eventually carries so large an excess burden that a further increase of capital

taxes, induced by stronger equity concerns, needs to be accommodated by an (smaller) increase in labour taxes. Third, also

the comparative statics for government expenditures reveal some interesting non-monotonicities. One might expect that a

stronger concern for tax equity calls for higher capital tax rates and, by this, for a smaller public sector (as capital taxation

is plagued with a larger excess burden). However, even when the former is true, the size of the public sector need not

necessarily decline. Tax equity concerns erode the size of the public sector only when they are relatively weak. If strong

equity concerns grow even more intense, higher government expenditure can occur.“

 

Tõsi küll et kasutatud mudelil on rida käsitlust lihtsustavaid piiratusi eeskätt nt: tööjõu immobiilsuse tingimus, determinatiivse ehk mitte-Bayes’liku ehk mitte-stohhastilise keskkonna olemasolu eeldusel, ja samuti agentide tõerääkimist kindlustavate mehhanismide vajadusest lihtsustav möödavaatamine jne. Kuid intuitiivselt ilmselt need ratsionaalsuse piirangud ei ole esitatud tulemusi oluliselt destabiliseerivad.

Moraal meile eeskätt

a)      ilmselt TÜ peaks tegema õienduse et nende poolt mõned aastaid tagasi RMile partokraatliku tellimuse alusel  produtseeritud aruanne  0-kasumimaksu efektiivsuse tõestamiseks on tänapäevaks aktuaalselt teadustühine sest vastavalt tellimuse tingimustele see ei lähtunud rahvusliku sotsiaal-majandusliku heaolu kriteeriumist (mis sotsiaalse turumajanduse liidus on obligatoorne) – ja mis veelgi vastutustundetum – lähtus eelkõige äriühingute juhtide küsitlustest millede usaldusväärsus tõerääkimise teooria seisukohalt tühine

b)      tuleb silmad täielikult avada faktidele et parajasti nii maksujõulise tööjõu anomaalne väljaränne ning kasumite massiline maksustamata slikerdamine piiritaha – ning sellest tingitud rahvusliku sotsiaal-majandusliku jätkusuutlikkuse allakäik ning regionaalne divergents ning ka teadmusruumi risustumine  – on suuresti tingitud kehtivast kõlvatust teadustühisest partokraatlik-poliitilisest maksumehhanismist mis sub-optimaalselt kallutatud partokraatlikes/kröösuste huvides rahvuslikult õigluspõlglikult.

*)  Tobias Koenig, Andreas Wagener. 2013. Tax structure and government expenditures with tax equity concerns. – Journal of Economic Behavior & Organization 90 (2013) 137– 153

 

Keywords: Justice, Fairness, Taxation and Policy mix

a b s t r a c t

We arugment a standard tax model by concerns about tax equity: people get upset when

labour is taxed more heavily than capital. Even the slightest concern for tax equity invalidates

the common tenet that capital remains tax-exempt in small open economies. This

holds for exogenous as well as for endogenous government expenditures and irrespective of

whether concerns with tax equity only cause emotional discomfort or also impact on work

incentives. If concerns with tax equity get more intense, the economy may choose higher

taxes on labour and move to the downward sloped part of its Laffer curve. For endogenous

government spending, stronger concerns with tax equity may lead to a larger size of the

public sector.

© 2012 Elsevier B.V. All rights reserved.

PS – Võrgust tellides PDF teksti eest tuleb tasuda ligemale nt E. Savisaar’e paari monograafia hinna jagu või nii🙂

July 25, 2013 - Posted by | Uncategorized

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: